Tweede- en derdejaarsstudenten Muziektheater Klassiek van Fontys Academie voor Muziek- en Musicaltheater brengen vrijdag 3 tot en met maandag 6 juli La vie Parisienne (Offenbach) naar Midi Tilburg. Regie is in handen van operacoryfee David Prins.
La vie Parisienne bezingt Parijs als ‘The place to be’ voor iedereen die aan het dagelijkse leven wil ontsnappen. De ingrediënten van La vie Parisienne zijn muziek, komedie, satire en waanzin. Het Parijse Leven is het gedroomde leven, de grenzeloze feesten, de roes, de verkleedpartijen, de maskerades, de flirts en toont en passant de achterkant van die medaille: de liederlijkheid, het verlies van de regie. Uitzinnige vreet- en zuippartijen als vlucht uit het eigen leven dat we niet kunnen verdragen. Offenbach Offenbach is de Duitser die in het 19e eeuwse Parijs volstrekt origineel muziektheater ontwikkelde wat de Fransen zouden omarmen als typisch Frans. Maar ook Strauss in het Duitse taalgebied en later Gilbert en Sullivan in Engeland zouden hun werk ontwikkelen op basis van Offenbach unieke materiaal.
La vie Parisienne, een Opéra Comique in vijf bedrijven, wordt in het Nederlands gesproken en gezongen door tweede en derdejaarsstudenten van Muziektheater Klassiek.
Componist: Jacques Offenbach. Librettisten: Henri Meilhac en Ludovic Halévy. Nederlandse vertaling: Joop Franssen. Muzikale leiding: Robert Jan Kamer. Regie: David Prins. Choreografie: André de Jong. Zangcoaching: Wilma Bierens en Harry Ruijl. Decor & rekwisieten: Simon Haen.
Muziektheater Klassiek La vie Parisienne is de allereerste eindvoorstelling van Muziektheater Klasssiek (gestart in 2011). Muziektheater Klassiek leidt op tot zanger/acteur op internationaal topniveau voor het klassieke muziektheaterwerkveld, zoals opera, operette, klassieke musicals en modern muziektheater.
Vr 3 juli 20.00 uur (première 1) Zo 5 juli 15.00 uur (matinee) MIDI Tilburg Heuvelring 108 Tilburg Kaarten vanaf € 10 via midi-tilburg.nl
Get Out!
Noot voor de redactie
Achtergrondinformatie opleidingen en voorstelling
David Prins studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Al snel realiseerde hij eigen ensceneringen van opera’s van Mozart, Purcell, Verdi, Puccini, Offenbach, Poulenc, Menotti, Vaughan Williams, Sjostakowitsch, Dvorak, Von Suppé Künneke, Wagner en Andriessen, evenals theaterwerk van o.a. Ionesco, Albee, Anouilh, Büchner, Dürrenmatt en Synge. Prins werkte mee aan producties van o.m. Toneelgroep Baal, Opera Forum, De Nederlandse Opera, Opera Zuid, De Nationale Reisopera, Opera aan het Spui, Speeltheater Holland, Theater im Pfalzbau Ludwigshafen, The New Israeli Opera, Tel Aviv en de Staatsopera van Tatarstan. In het seizoen 1995 – 1996 debuteerde hij in Duitsland aan het Staatstheater Braunschweig met een nieuwe enscenering van La Traviata, waarna hij het daaropvolgende seizoen werd teruggevraagd voor de regie van Tosca. In 1998 debuteerde hij in België met de regie van Die Entführung aus dem Serail waarna hij werd teruggevraagd voor de regie van Don Giovanni, een productie die later ook in het Concertgebouw te Amsterdam werd uitgevoerd. In 1999 realiseerde hij zijn eerste productie in Oostenrijk, waar hij Otello ensceneerde aan het Tiroler Landestheater te Innsbruck en waar hij werd teruggevraagd voor Lady Macbeth van Mtsensk van Sjostakowitsch en Der Fliegende Holländer van Wagner. In 2001 regisseerde Prins de zeer succesvolle Nederlandse première van Poulencs Les Mamelles de Tirésias. In 2002 debuteerde hij in Rusland, waar zijn enscenering van Le Nozze di Figaro het Sjaljapin Opera Festival opende waarop een grote internationale tournee volgde. Later dit jaar volgde met de enscenering van Purcells The Fairy Queen voor het festival Les Opéras d’été in Bretagne, zijn Franse debuut. In februari 2003 werd zijn productie van Le Nozze di Figaro voor de Staatsopera van Tatarstan live uitgezonden op het 1e culturele televisiekanaal van de Russische Federatie. Samen met Barokopera Amsterdam werkte Prins tussen 2002 en 2010 aan de realisatie van het project Purcell on Stage. Met veel (internationaal) succes werden zijn bewerkingen van The Fairy Queen, King Arthur en The Tempest en het door hem geschreven Purcell-gala Henries’ Hotspots uitgebracht. Prins geeft regelmatig internationale workshops acteren voor operazangers. Hij bekleedde gastdocentschappen aan de conservatoria van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Maastricht en Utrecht, aan de Nieuwe Opera Academie, aan de Toneelacademie Maastricht en aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Dit seizoen doceert hij aan de klassieke zangafdelingen van het Rotterdams Conservatorium Codarts en het Koninklijk Conservatorium. Naast het regisseren schrijft, vertaalt en bewerkt Prins teksten voor theater.
|