Genieten onder je eigen luifel, gaan en staan waar je wilt: kamperen staat weer helemaal op de kaart. Dat blijkt uit een succesvolle editie van de Kampeer en Caravan Jaarbeurs en uit de verkoopcijfers van caravans, campers en vouwwagens. Het event vond plaats van 12 tot en met 16 oktober in de Jaarbeurs in Utrecht.
Ruim 44.500 bezoekers wisten de Kampeer en Caravan Jaarbeurs te vinden. 1 op de 5 bezoekers heeft nog geen kampeermiddel en kwam naar het event om zich te oriënteren en informatie in te winnen. 48% bezit een caravan, 23% heeft een camper en 10% bezit een tent. 44% van de bezoekers is van plan om binnen nu en een jaar een nieuw middel te kopen. Bijna 40% kiest voor een nieuwe caravan. Terwijl iets minder (38%) liever met een nieuwe camper op pad gaat.
Kamperen populair onder Nederlanders
Europa verkennen met je eigen tent, vouwwagen, caravan of camper: het blijft een populaire bezigheid voor Nederlandse vakantiegangers. Uit onderzoek blijkt dat 66 procent van de Nederlandse bevolking (oftewel 2 op de 3 Nederlanders) wel eens heeft gekampeerd. En van de Nederlanders die nooit eerder kampeerde, zegt 1 op de 10 dat wel van plan te zijn. Ook uit de verkoopcijfers blijkt dat kamperen in de lift zit: de caravanverkopen stegen dit jaar met 8 procent, terwijl de verkoop van campers lijkt te exploderen met maar liefst 15 procent: rond de zomer van dit jaar werd de 100.000ste kampeerauto in Nederland verwelkomd – een verdubbeling in tien jaar tijd.
Basic versus Luxe
Tijdens de Kampeer & Caravan Jaarbeurs was er veel aandacht voor nieuwkomers in de kampeerwereld: jonge gezinnen die met de kinderen willen genieten van de natuur en de relaxte sfeer van het campingleven. Speciaal voor gezinnen was het aantal tenten en vouwwagens meer dan verdubbeld. Er was veel interesse voor avontuurlijke daktenten, gezinstenten én voor instap-caravans met frisse, vrolijke kleuren en handige indelingen met stapelbedden voor de kinderen.
Naast de trend van ‘basic’ was ook het luxe-segment in trek tijdens de het evenement: van vouwwagens die zichzelf opzetten tot campers die van allerlei snufjes zijn voorzien: van flatscreen-tv’s in het woongedeelte en de slaapkamer tot een uittrekbare grillplaat waarmee je buiten worstjes kunt grillen. De ANWB reikte een prijs uit voor het meest innovatie kampeeraccessoire. De KampeerAward 2017 ging naar de Mobil-Safe Camperkluis die in de voorportieren van een kampeerauto kan worden ingebouwd.
Thema Duitsland
Sinds enkele jaren hanteert de Kampeer & Caravan Jaarbeurs thema’s met gastlanden. Na Italië en Frankrijk was het event nu aangekleed in Duitse sferen, waaronder decors met vakwerkhuizen, een Biergarten en proeverijen van hapjes en drankjes uit het land van onze Oosterburen. Bijzonder was dat nu ook tientallen exposanten in Lederhose en Dirndl deelnamen aan het leukste kampeerevenement van Nederland.
De volgende editie van de Kampeer en Caravan Jaarbeurs vindt plaats van woensdag 11 tot en met zondag 15 oktober 2017. Ga voor meer informatie over de Kampeer & Caravan Jaarbeurs, activiteiten en deelnemers naar www.kampeerencaravanjaarbeurs.nl of Facebook